Hoe vind je innerlijke rust?

innerlijke rust

innerlijke rustInnerlijke rust! Hoe doe je dat?

In ons jachtige bestaan zijn velen van ons voortdurend op zoek naar innerlijke rust en houvast. Hoe hou je je staande in een wereld waarin veel van je wordt verwacht? Waarin je geacht wordt op veel fronten ballen hoog te kunnen houden? En vooral in een wereld waarin het draait om zien en gezien worden?
Als je door foto’s scrolt op Facebook en Instagram, dan lijkt het, alsof velen het perfecte leven leiden. Terwijl jij jouw leven niet eens durft te tonen. Omdat je het liever voor jezelf houdt. Omdat je de behoefte daartoe niet voelt. Of misschien omdat je je ervoor schaamt. Omdat het niet zo perfect is, als het op de plaatjes van anderen lijkt.

Extraverte personen maken nog steeds de dienst uit in een belangrijk deel van onze maatschappij. Degenen die zich laten horen tijdens vergaderingen, en zich uit durven te spreken, maken nu eenmaal eerder promotie dan anderen.

Maar als je de hele dag alleen maar aan het “roeptoeteren” bent om jezelf te laten zien, is het niet zo vreemd, dat je je gejaagd kunt voelen, of onrust ervaart. Hoe meer je het idee hebt, dat je op de voorgrond moet treden om jezelf te laten zien, hoe verder je van jezelf, en daarmee van je innerlijke rust verwijderd kunt raken.

In de stilte vind je antwoorden

Of je nu introvert bent, of toch een meer extravert persoon, er is niets mis met bewust contact maken met het stille deel in jezelf. In de stilte liggen vaak de mooiste antwoorden verborgen.

Voel je je nu erg onrustig, en zie je al op tegen het vooruitzicht om te moeten gaan mediteren of anderszins? Contact maken met het stille deel in jezelf is makkelijker dan je zou denken. Vijf minuten per dag ruimte nemen voor verstilling kan al voldoende zijn.

Meditatie of innerlijke verstilling is geschikt voor iedereen die een verandering aan wil brengen in de manier waarop je aankijkt tegen en omgaat met jezelf, anderen, het leven en de wereld én in de manier waarop jij zin geeft aan het leven.

Vijf minuten voor jezelf kunnen vijf echt goede minuten worden als je echt aanwezig bent in het hier en nu en niet ronddoolt in het verleden en de toekomst. Als je jezelf een duidelijk doel stelt voor die vijf minuten. En het van ganser harte en met volledige inzet doet.

Met je aandacht in het hier en nu

Je komt tot echt aanwezig zijn – waarbij je de dingen aanvaardt en laat zijn zoals ze zijn – door je vriendelijk en aandachtig bewust te zijn van je ademhaling en hoe die voelt in je lichaam. Dat is de poort die leidt naar het NU. Kun je eenmaal echt bewust in het hier en nu aanwezig blijven, dan kun je in de volgende minuut bepalen wat je met je bezigheid of meditatie beoogt. Je stelt jezelf dus een doel. Je stelt vast wat je hiermee wilt bereiken. Doe dan met volledige inzet de meditatie waarvoor je hebt gekozen.

Soms komen er al tijdens de meditatie gevoelens en gedachten bij je op, die je helpen bij het bereiken van je doel. Vanuit stilte vindt de stem van je intuïtie, van je innerlijk kompas haar weg naar boven. Het kan zijn dat er woorden bij je opkomen, of symbolen, of alleen een gevoel. Als dit zich aandient, neem het dan serieus. Blijf nog even in die stilte. Van daaruit kun je zien, of het nog duidelijker voor je wordt.

Het beste is om de vijf minuten per dag in te plannen aan het begin van je dag. Het begin van de dag is de beste tijd om met oude gewoontes van denken en voelen te breken, een nieuwe richting in te slaan en de toon van de dag te zetten. Hoe je je dag begint, is bepalend voor hoe je je de rest van de dag kunt voelen!

Wil jij leren hoe je meer innerlijke rust kunt ervaren en beter kunt samenwerken met de stille in jou?

Ik ben Mariska Ruissen, coach, trainer en maker van de “Aan het stuur”- kaarten. Kaarten waar de 40 meest voorkomende deelpersonages op staan afgebeeld. Deelpersonages waar jij je in kunt herkennen. Zodat jij ze beter kunt begrijpen, en waarmee je hun ontstaansgeschiedenis kunt achterhalen. Waarmee jij jezelf beter leert begrijpen, meer grip krijgt op je reacties en emoties, en bovenal manager kunt worden van jouw ikken. Jij wilt zelf toch de chauffeur van jouw bus zijn, en bepalen welke kant jouw leven op gaat?

Jouw deelpersonages zijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de stress die jij in jouw leven ervaart. Schrijf je nu in voor mijn webinar “Weg met stress, neem weer regie over jouw leven”, waarin ik je uitleg wat jij kunt doen om meer rust en balans in jouw leven te ervaren, door de manager te worden van jouw deelpersonages. Doe je mee? Ik hoop je daar te zien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *